Propaganda (သို ့မဟုတ္)ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းဆိုသည္မွာ အဆိုတစ္ခု(သို ့မဟုတ္) ယံုၾကည္ခ်က္တစ္ခု (သို ့မဟုတ္) ဝါဒတစ္ခုခုကို လူအမ်ား ယံုၾကည္လက္ခံ လာေအာင္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ စည္းရံုးသိမ္း သြင္းျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းဟူသည္ မိမိဆိုလိုရင္းပန္းတိုင္ ေရာက္ ေအာင္ အသံုးျပဳသည့္ လမ္းေၾကာင္းတစ္ခု သာျဖစ္ျပီး အေကာင္းအဆိုးကိုမူ ၄င္းတို ့ရည္ညႊန္းရာပန္းတိုင္က အဆံုးအျဖတ္ေပးမည္ျဖစ္ပါသည္။
ထို ့ေၾကာင့္ ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းတြင္ ေကာင္းေသာဝါဒျဖန္ ့ျခင္းရိွသကဲ့သို ့ မေကာင္းေသာဝါဒျဖန္ ့ျခင္းလည္း ရိွနိုင္ေပသည္။
သို ့ေသာ္ ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းဟူေသာ စကားလံုးသည္ နာဇီတို ့၏ လက္ကိုင္တုတ္တစ္ခုျဖစ္ေပရာ ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းဟုဆိုလိုက္သည္နွင့္ လူတို ့စိတ္ထဲတြင္ မေကာင္းေသာအျမင္ျဖင့္သာျမင္ေလ့ရိွသည္။
၂၁ရာစုတြင္ေတာ့ ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းကို နယ္ပယ္အသီးသီး၌ က်ယ္က်ယ္ျပန္ ့ျပန္ ့အသံုးျပဳလာၾကျပီျဖစ္ပါသည္။
နိုင္ငံေရးနယ္ပယ္တြင္ မဲဆြယ္ရာ၌လည္းေကာင္း ၊ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ေၾကာ္ျငာရာတြင္လည္းေကာင္း၊ မီဒီယာမွတစ္ဆင့္ လူထုလွဳပ္ရွားမွဳမ်ားျပဳလုပ္ရာတြင္လည္းေကာင္း ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းသည္ အေရးပါေသာ ပညာတစ္ခုျဖစ္လာေပသည္။
ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းသည္ နက္နဲက်ယ္ျပန္ ့ေသာ ပညာတစ္ခုျဖစ္သျဖင့္ အခ်က္အလက္ အေထာက္အထား ခိုင္ခိုင္လံုလံုေျပာနိုင္လွ်င္ ေျပာနိုင္သေလာက္ တစ္ဖက္သား၏ ယံုၾကည္မွဳကို ဖမ္းစားနိုင္စြမ္းရိွေပသည္။ထို ့ေၾကာင့္ ၄င္းကို ပညာရပ္တစ္ခု အျဖစ္ သီးသန္ ့ရွဳျမင္ျခင္းထက္ နိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ မီဒီယာစေသာ နယ္ပယ္အသီးသီးတြင္ အသံုးျပဳေနပံုမ်ားနွင့္ ဆက္စပ္ယွဥ္တြဲစဥ္းစားမွသာလွ်င္ ရုပ္လံုးၾကြ လာမည္ ျဖစ္သည္။
ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းကို အသံုးခ်သည့္ နယ္ပယ္မ်ားမတူညီၾကေသာ္လည္း တူညီေသာအခ်က္မ်ားရိွပါသည္။
(၁)ဝါဒျဖန္ ့ရာတြင္ မိမိဦးတည္ရာ ပရိသတ္ကို အေသအခ်ာသိရမည္။
(၂)မိမိျဖန္ ့လိုေသာ ဝါဒ(သို ့မဟုတ္)အဆိုကို ပိုင္နိုင္စြာဆုပ္ကိုင္ထားနိုင္ရမည္။
(၃)ထို အဆိုကို အေထာက္အပံ့ျဖစ္မည့္ အခ်က္အလက္မ်ားစုေဆာင္းထားနိုင္ရမည္။
(၄)မိမိေျပာလိုသည္တို ့ကို အခ်ိတ္အဆက္မိေစရန္ စီစဥ္ထားရမည္။
(၅)ေျပာင္ေျမာက္ေသာ စကားလံုးေရြးခ်ယ္မွဳျဖင့္ ပရိသတ္အာရံုကို ဖမ္းစားနိုင္စြမ္းရိွရမည္ဟူ၍ျဖစ္သည္။
ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းမ်ားမွာ ကြ်မ္းက်င္လွ်င္ကြ်မ္းက်င္သေလာက္ ပရိသတ္၏အာရံုကိုသိမ္းသြင္းနိုင္သည့္အျပင္ ပရိသတ္ကလည္း မိမိကိုယ္တိုင္ ဝါဒအျဖန္ ့ခံေနရမွန္းပင္မသိလိုက္ျဖစ္သြားနိုင္သည္။
ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းမ်ားသည္ ေနရာအနံွ ့ရိွေနနိုင္သည့္အတြက္ မိမိသည္ ဝါဒအျဖန္ ့ခံေနရျပီလားဟူ၍ စဥ္းစားဆင္ျခင္ရန္ လိုပါသည္။
အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကို ျမင္သမွ်နွင့္မယံုရန္ ၊ ၾကားသမွ်နွင့္မယံုရန္ ၊ ေသခ်ာစဥ္းစားျပီးမွ ယံုၾကည္ရန္ အေရးၾကီးပါသည္။
ထို ့ေၾကာင့္ ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းနည္းနာမ်ားကို အေသအခ်ာသိရိွျခင္းအားျဖင့္ မိမိကိုယ္တိုင္ ဝါဒျဖန္ ့ျပီး လူေပၚလူေဇာ္လုပ္နိုင္သကဲ့သို ့ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ ဝါဒအျဖန္ ့ခံေနရမွန္းမသိ ေအာင္ပင္ ထံုအ,ေနျခင္းမျဖစ္ေစရန္ အေထာက္အကူျပဳမည္ျဖစ္ပါသည္။
ဝါဒျဖန္ ့ျခင္းနည္းနာမ်ားကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာၾကည့္လိုက္လွ်င္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ ့ရမည္ျဖစ္ပါသည္။
(၁)တံဆိပ္ကပ္ျခင္း
(၂)ဂုဏ္ျပဳတင္စားျခင္း
(၃)အာရံုလႊဲျခင္း
(၄)ကိုယ္စားလွယ္လႊဲျခင္း
(၅)လူထုနွင့္အတူေပ်ာ္ဝင္ျခင္း
(၆)အမ်ားအၾကိဳက္လိုက္လုပ္ျခင္း
(၇)ျခိမ္းေျခာက္ျခင္း
(၈)ယုတၱိမရိွ ဆက္စပ္ေတြးေခၚမွဳမ်ားေျပာၾကားျခင္း
(၉)မ်က္ကန္းေဟာကိန္းထုတ္ျခင္း တို ့ျဖစ္ပါသည္။
ကိုးကား
"Propaganda and How to recognize it" by Ronald
B.Standler
"Propaganda analysis" by New York Columbia
University.
"Propaganda Model" by Jeffery Klaehn
(မွတ္ခ်က္။ေခါင္းစဥ္တစ္ခုခ်င္းကိုေတာ့ တစ္ရက္တစ္ပုဒ္ေရးသြားပါမယ္။)
Credit : http://www.ex-absdf.net/2013/07/blog-post_5068.html
No comments:
Post a Comment
မိမိတို႔၏အျမင္မ်ားကို လြတ္လပ္ပြင့္လင္းစြာေရးသားႏိုင္ပါသည္။
ဘမ္းမည္မဟုတ္ပါ။