“အခုသံုးေနတဲ့ ကားလမ္းက ရထားလမ္းေဟာင္းပါ၊ ရထားလမ္း ပ်က္သြားေတာ့ ေဘာင္ေတြ က်န္ေနခဲ့ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႕ အဲဒီ လမ္းအေဟာင္းကိုပဲ သံုးၿပီး ျပည္လည္ ေဖာက္လုပ္ပါမယ္။ ကားလမ္းကိုေတာ့ ရထားလမ္းနဲ႔ ယွဥ္ၿပီး ျပန္ေဖာက္ ေပးပါမယ္၊ အစီအစဥ္ ေတြဆြဲၿပီးပါၿပီ”ဟု ဝန္ႀကီး ဦးေအာင္မင္းက ေျပာၾကား သြားပါသည္။
ဤကိစၥကို ေဖေဖာ္ဝါရီလ (၂၄) ရက္ေန႕တြင္ မြန္ျပည္သစ္ပါတီႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရးအဖြဲ႕တို႕၏ ညစာစားပြဲ၌ ပထမအႀကိမ္ ေျပာၾကားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။
ယိုးဒယား - ျမန္မာ ေသမင္းတမန္ မီးရထားလမ္းအား ေဖာက္လုပ္ ခဲ့စဥ္က အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ (၄) ရပ္ ျဖင့္ ေဖာက္လုပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု သိရပါသည္။ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ကို ဂ်ပန္တို႔ ေအာင္နိုင္ေရး အတြက္ အထူး အေရးႀကီးေသာ လက္နက္ ခဲယမ္း မီးေက်ာက္ မ်ားကို အျမန္ဆံုး သယ္ယူ ပို႕ေဆာင္နိုင္ေရး၊ ျမန္မာ့ထြက္ကုန္ ဝင္ကုန္မ်ားကို အျမန္ဆံုး သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရာင္းဝယ္ နိုင္ေရး၊ ျမန္မာနိုင္ ငံနွင့္ အျခားနိုင္ငံမ်ား လြယ္ကူစြာ မဟာမိတ္ ခ်စ္ၾကည္မႈ ျပဳလုပ္နိုင္ေရး၊ စစ္ဒဏ္ေၾကာင့္ ျမန္မာ လူမ်ဳိးမ်ား ဆင္းရဲ က်ပ္တည္း လ်က္ ရွိရာ မီးရထားလမ္း ေဖာက္ လုပ္ၿပီးစီးပါက ျမန္မာျပည္ ခ်မ္းသာ လာေစေရး တို႔ျဖင့္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္၏ ၫႊန္ၾကားခ်က္ျဖင့္ အတြင္းဝန္ ဦးဘ ေစာမွ ဥကၠ႒အျဖစ္ သီးေဆာင္ျပီး ေဖာက္လုပ္ခဲ့ပါသည္။
ေသမင္းတမန္ ရထားလမ္းေျမပံု (ဓါတ္ပံု - အင္တာနက္)
“လ်ာထားခ်က္ အရကေတာ့ သံုးေလးႏွစ္ခန္႕ ၾကာႏိုင္ပါတယ္၊ ႏိုင္ငံတကာနဲ႕လည္း တိုင္ပင္ထားပါတယ္။ ယိုးဒယားနဲ႕လည္း ကြၽန္ေတာ္တို႕ ၫွိထားၿပီးပါျပီ။ ယိုးဒယားဘက္က ဆည္ႀကီးေတြ ေဆာက္လိုက္တဲ့အတြက္ ရထားလမ္း အပိုင္းေတြ ေရျမဳပ္သြားတယ္၊ အခုရထား လမ္း အသစ္ေတြ ေဖာက္ေပးပါဆိုၿပီး သူတို႕ကို ကြၽန္ေတာ္တို႕က ေျပာထားတယ္၊ ေနာင္သံုးေလးႏွစ္ဆိုရင္ ခင္ဗ်ားတို႕ ရထားစီးၿပီး ဗန္ေကာက္ ကို သြားႏိုင္ပါၿပီ” ဟု ဦးေအာင္မင္းမွ ဘုရားသံုးဆူရွိ နယ္ေျမခံ လူထုအား ကတိေပး ေျပာၾကား သြားခဲ့ပါသည္။
ေသမင္းတမန္ ရထားလမ္းသည္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ အတြင္း ၁၉၄၂ ခုႏွစ္မွ စတင္ ေဖာက္လုပ္ခဲ့သည့္ ရထားလမ္းေဟာင္း တစ္ခု ျဖစ္သည္။ စုစုေပါင္း ရထားလမ္း အ႐ွည္မွာ ၄၁၅ ကီလိုမီတာ ႐ွိပါသည္။ ရထားလမ္း ေဖာက္လုပ္ၿပီးစီးသည့္ အထိမ္းအမွတ္ ပြဲအား ၁၉၄၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ (၂၅) ရက္ေန႕တြင္ အခမ္းအနား က်င္းပ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ လူ႕အသက္ ေပါင္း မ်ားစြာတို႕ စေတးကာ ေသဆံုးခဲ့ၾကရသည့္အတြက္ “ေသမင္းတမန္ ရထားလမ္း”ဟု အမည္တြင္ခဲ့ျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။
ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္းမွ ေသမင္းတမန္ ရထားလမ္း
ေဖာက္လုပ္ေနမႈ ျမင္ကြင္း
(ဓါတ္ပံု - အင္တာနက္)
“ရထားလမ္း ဇလီဖာတံုး တစ္ခု စီမွာ အသက္ေတြ ရိွေနတယ္လို႔ တင္စားၿပီး ေသမင္းတမန္ ရထားလမ္းလို႔ နာမည္ႀကီး ပါတယ္'' ဟု ျမန္မာ့မီးရထားမွ အဆင့္ျမင့္ အရာရိွတစ္ဦးက ေျပာသည္။
ရထားလမ္း ေဖာက္လုပ္ ခဲ့စဥ္က ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား အပါအဝင္ မဟာမိတ္ စစ္သံု႔ပန္း ဦးေရးေပါင္း ၇၈၀, ၀၀၀ ဦးတို႕ အသက္ ဆံုး႐ႉံး ခဲ့ပါသည္။ အဓိကမွာ ငွက္ဖ်ားေရာဂါ၊ ဝမ္းေရာဂါႏွင့္ ႏွိပ္စက္ ခံရျခင္းတို႕ေၾကာင့္ ေသဆံုးခဲ့ၾကရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေသမင္းတမန္ ရထားလမ္းသည္ သံျဖဴဇရပ္ၿမိဳ႕မွ စတင္ကာ ယိုးဒယား (ထိုင္း) ႏိုင္ငံ ဘန္းဘြန္ (Ban Pong) ဘူတာ၌ ဆံုးပါသည္။
မူရင္းသတင္းက ဒီမွာပါ။
No comments:
Post a Comment
မိမိတို႔၏အျမင္မ်ားကို လြတ္လပ္ပြင့္လင္းစြာေရးသားႏိုင္ပါသည္။
ဘမ္းမည္မဟုတ္ပါ။