ယဥ္ေက်းမႈဝန္ႀကီးဌာန ႏွင့္ ျပန္ၾကားေရး ဝန္ႀကီးဌာန ဝန္ႀကီး ဦးေက်ာ္ဆန္းကို ဧရာဝတီ အယ္ဒီတာ ကိုေအာင္ေဇာ္က ရန္ကုုန္ၿမိဳ႕ ျပည္လမ္း အသံလႊင့္႐ံုတြင္ မတ္လ၁၉ ရက္ေန႔က တနာရီခန္႔အၾကာ ေတြ႔ဆုုံေမးျမန္းခဲ့ပါသည္။ ယခုႏွစ္အတြင္း အၿပီးသတ္ ထြက္ရွိမည့္ မီဒီယာဥပေဒေရးဆြဲထားမႈ၊ ဝန္ႀကီး ဦးေက်ာ္ဆန္းေျပာဆိုခဲ့သည့္ လြတ္လပ္မႈႏွင့္ တာဝန္ယူမႈအေၾကာင္း၊ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီဖြဲ႔စည့္မည့္ ကိစၥ၊ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ားကို အကာအကြယ္ေပးေရး၊ ႏိုင္ငံတကာမီဒီယာမ်ားအေပၚ ဝန္ႀကီးဦးေက်ာ္ဆန္း၏ အျမင္တို႔ကို ေမးျမန္းထားပါသည္။
မတ္လ ၁၉ ရက္ေန႔က ရန္ကုုန္ၿမိဳ႕ ျပည္လမ္း အသံလႊင့္႐ံုတြင္ ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီး ဦးေက်ာ္ဆန္းႏွင့္ ဧရာဝတီ အယ္ဒီတာ ကိုေအာင္ေဇာ္တို႔ ေတြ႔ဆံုစဥ္ (ဓာတ္ပံု - ဧရာဝတီ)
ဝန္ႀကီး ဦးေက်ာ္ဆန္းသည္ စစ္တကၠသိုလ္ အပတ္စဥ္ (၁၁) ေက်ာင္းဆင္းျဖစ္ၿပီး ၂၀၀၁-၀၂ ခုႏွစ္တြင္ ကုန္သြယ္ေရး ဒု ၀န္ႀကီး၊ ၂၀၀၄ ၀န္းက်င္မွ ယေန႔အထိ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးတာ၀န္ အျပင္ ယမန္ႏွစ္မွစ၍ ယဥ္ေက်းမႈ ဝန္ႀကီးဌာန ဝန္ႀကီးအျဖစ္လည္း ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည္။
ေမး ။ ။ က်ေနာ္တို႔ ေနာက္ဆံုးသိတာကေတာ့ Media law ကို စဆြဲေနပါၿပီ။ အဲဒီေတာ့ Media law နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အခု ဘယ္အဆင့္ ေရာက္ေနၿပီလဲ။ တခ်ဳိ႕ကလည္း ေကာလာဟလေတြရွိတယ္။ ပထမဆြဲေနတဲ့ Draft ကေတာ့ ပ်က္သြားၿပီ။ အသစ္ျပန္ဆြဲတယ္ဆိုတဲ့ အသံေတြမ်ဳိး ထြက္ေနပါတယ္ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အဲဒါနဲ႔ ပါတ္သက္ၿပီးေတာ့ သိလို႔ရမလာ။
ေျဖ ။ ။ ပထမ Draft ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဆြဲၿပီးၿပီ။ အဲဒီဆြဲၿပီးတဲ့ Draft ကို က်ေနာ္တို႔က က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းအတိုင္း ေရွ႕ေနခ်ဳပ္႐ုံးကို ေပးပို႔ၿပီးေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ အႀကံဉာဏ္ေတြကိုေတာင္းတယ္။ သူတို႔ဘက္ကလည္း က်ေနာ္တို႔ဆီကို သူတို႔ရဲ႕ Recommendation အေနနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ဆီကို ျပန္ပို႔ထားၿပီ။ ဒါ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ ရွိေနၿပီ။ က်ေနာ္တို႔က ဒီ Draft ကို Second Draft ျပန္ဆြဲဖို႔ရွိတယ္။ အဲေတာ့ ဒီ Second Draft ကို ျပန္ဆြဲဖို႔ရာအတြက္ အခုလို ယူနက္စကိုနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ ကြန္႔ဖရင့္ေတြလုပ္ၿပီးေတာ့မွ ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ Press law နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အေျခအေနေတြ Ethic ေတြ၊ ေနာက္သူရဲ႕ Right ေတြ စသျဖင့္ က်ေနာ္တို႔ အခုေလ့လာေနၾကတယ္။
ေမး ။ ။ အဲဒါက ၂၀၁၂ မွာ ၿပီးမွာလား။ ေနာက္တခု က်ေနာ္သိခ်င္တာက ဒီ Draft က တခ်ဳိ႕ကေျပာၾကတယ္။ ဗီယက္နမ္၊ လာအို၊ ကေမာၻဒီးယားမွာ၊ ေနာက္ဆံုးၾကားတာကေတာ့ အင္ဒိုနီးရွားအေပၚမွာ မႈတည္ၿပီးေတာ့ Media law ဆြဲတယ္လို႔ ေျပာၾကတာ ရွိပါတယ္။ အဲဒါက ၀န္ႀကီးအေနနဲ႔ ဘယ္လိုမ်ား ေျပာခ်င္ပါသလဲ။
ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္တို႔က အာဆီယံႏိုင္ငံေတြရဲ႕ Media law ေတြကိုလည္း အကုန္ေလ့လာတယ္။ ေနာက္တခါ အျခားေသာ အေမရိကန္၊ အိႏိၵယ စသျဖင့္ ဒီလိုဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံႀကီးေတြရဲ႕ Media law ေတြကိုလည္း က်ေနာ္တို႔ ေလ့လာတယ္။ အဲဒီလို ေလ့လာၿပီးတဲ့အခါမွာ ဘယ္ႏိုင္ငံကိုမွ က်ေနာ္တို႔ ပံုတူကူးခ်မွာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ အတိတ္သမိုင္း ရွိတယ္၊ အဲဒီအတိတ္သမိုင္းမွာ က်ေနာ္တို႔ ရရွိခဲ့တဲ့ သင္ခန္းစာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိတယ္။ စာေပစာနယ္ဇင္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ရရွိခဲ့တဲ့သင္ခန္းစာေတြလည္း အမ်ားႀကီး ရွိတယ္။ ေနာက္တခါ ဒီေန႔ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ ပကတိ အရွိတရားေတြလည္း ရွိေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ ရရွိခဲ့တဲ့ အတိတ္သမိုင္းက သင္ခန္းစာေတြရယ္ ဒီေန႔ ပကတိအရွိတရားေတြရယ္ ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ ေဆာင္ရြက္မႈေတြရယ္၊ အဲဒီထဲကမွ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံအတြက္ေကာင္းတဲ့၊ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံအတြက္ အက်ဳိးရွိႏိုင္တဲ့၊ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္မယ့္ ဒါေတြအားလံုးကို ကိုယ့္ႏိုင္ငံအတြက္ အေကာင္းျဖစ္ေအာင္ ေရးဆြဲမွာပဲ။ ဘယ္ႏိုင္ငံရဲ႕ဟာကိုမွ ထပ္တူ ယူခ်တယ္ဆိုတာ မရွိပါဘူး။
ေမး ။ ။ မေန႔က ၀န္ႀကီးရဲ႕ မိန္႔ခြန္းမွာ လြတ္လပ္မႈနဲ႔ တာ၀န္ယူမႈေတြ ေတာ္ေတာ္ေျပာတာ ေတြ႔တယ္။ က်ေနာ္လည္း ဒီကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အေတာ္စိတ္၀င္စားတယ္။ လြတ္လပ္မႈနဲ႔ တာ၀န္ယူမႈ ပတ္သက္လာရင္ ျမန္မာ့စာနယ္ဇင္းက ေလာေလာဆယ္ အဲဒီလြတ္လပ္မႈ တာ၀န္ယူမႈမွာ တကယ္ကို အသားက်ေနၿပီလို႔ ၀န္ႀကီး ထင္သလား။
ေျဖ ။ ။ ဒီ ေမးခြန္းက ေတာ္ေတာ္ေလး စိတ္၀င္စားဖို႔ေကာင္းတဲ့ ေမးခြန္းပါ။ အဲဒီေတာ့ ဒီေမးခြန္းက က်ေနာ္လည္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ေလး ေျဖခ်င္ပါတယ္။ ပထမဦးဆံုး က်ေနာ္ မီဒီယာအေပၚမွာ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အျမင္ေလးကို နည္းနည္း အရင္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ မီဒီယာအေပၚမွာ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အျမင္ကေတာ့ ကေန႔အခါမွာ မီဒီယာဟာ ျပည္သူအတြင္းမွာ အင္မတန္ ၾသဇာႀကီးတယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ၾသဇာႀကီးတာလဲလို႔ ေျပာရင္ ဒီေန႔ IT, ICT နည္းပညာေတြက အင္မတန္ တိုးတက္လာပါတယ္။ အဲဒီလို တိုးတက္လာတဲ့အေလ်ာက္ ကမာၻ႔အေရွ႕ျခမ္းမွာ ျဖစ္တဲ့ျဖစ္စဥ္တခုက အေနာက္ျခမ္းကို ေတာင္ျခမ္းကို ေျမာက္ျခမ္းကို စကၠန္႔ပိုင္းအတြင္း မိနစ္ပိုင္းအတြင္း ေရာက္သြားတယ္။ ေနာက္တခါ အဲဒီမီဒီယာရဲ႕ Cover ျဖစ္မူကလည္း အင္မတန္က်ယ္ျပန္႔တယ္။
တခါ ဒီမီဒီယာကို နည္းပညာနဲ႔ ျပန္လည္တားဆီးလို႔ မရပါဘူး။ လံုး၀ႀကီး မရတာေတာ့ မဟုတ္ဘူးေပါ့။ တားဆီးလို႔ေတာ့ ရတာေပါ့။ ဥပမာ – ေရဒီယို ထုတ္လြင့္မယ္။ အဲဒီေရဒီယိုကို သူ႔ထက္အားႀကီးတဲ့ Jumping လုပ္ရမယ္။ သို႔ေသာ္လည္းပဲ ဧရိယာ Wide ႀကီး လုပ္ဖို႔အတြက္က်ေတာ့လည္း အင္မတန္ ခက္ပါတတယ္။ အကုန္အက်လည္း အင္မတန္မ်ားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ မီဒီယာဟာ နယ္စည္းမရွိဘူး။ Border မရွိဘူး။ သူ႔ကိုတားဆီးႏိုင္တဲ႔ နည္းပညာ ဒီေန႔အထိေတာ့ မရွိေသးဘူး။ အဲဒီေတာ့ သူ႔ကို က်ေနာ္တို႔က ဘာနဲ႔တန္ျပန္ရမလဲဆိုရင္ ျပည္သူေတြမွာ အမွားအမွန္ အေကာင္းအဆိုး၊ အေၾကာင္းအက်ဳိးကို ဆံုးျဖတ္ႏိုင္စြမ္းတဲ့ အသိဗဟုသုတ ရွိေအာင္ တနည္းအားျဖင့္ေျပာရင္ မီဒီယာကို ကိုယ္ခံစြမ္းအား ရွိေအာင္ က်ေနာ္တို႔က လုပ္ေပးတဲ့နည္းပဲ က်ေနာ္တို႔မွာ ရွိပါတယ္။ ဒါကမီဒီယာေပၚမွာ တပိုင္း က်ေနာ္ရဲ႕ အျမင္ပါ။
ေနာက္တခါ မီဒီယာဟာ အျဖဴေရာင္ပါ။ ဒီေနရာမွာ ဒီျဖစ္စဥ္တစ္ခု ျဖစ္ပ်က္တယ္ဆိုရင္ ဘယ္သူက မွန္တယ္ ဘယ္သူက မွားတယ္၊ ဘယ္လိုျဖစ္တယ္ ဘာျဖစ္သြားတယ္ဆိုတာ သူ႔အျဖစ္အတိုင္း သူဟာသူ ရွိေနတယ္။ အျဖဴေရာင္ပါ။ သို႔ေသာ္ အဲဒီအျဖဴေရာင္က ျပည္သူဆီကို ေပးပို႔လိုက္တဲ့လူေပၚ မူတည္ၿပီးကာမွ အေရာင္အမ်ဳိးမ်ဳိး ေျပာင္းသြားတတ္ပါတယ္။ အမွန္ဟာ အမွားအျဖစ္နဲ႔ ျပည္သူဆီကို ေရာက္သြားတာမ်ဳိးလည္း ရွိတယ္။ အမွန္တ၀က္ အမွားတ၀က္ ေရာက္သြားတာမ်ဳိးလည္း ရွိတယ္။ အမွန္ေလးကို နည္းနည္းေလးပဲ အေျခခံၿပီးေတာ့ မိမိလိုခ်င္တာကို ဆြဲ၊ မိမိလိုရာ ပံုသြင္းၿပီးေတာ့ ေရာက္သြားတာမ်ဳိးလည္း ရွိတယ္။ ျဖစ္ပ်က္သြားတာက ေသးေသးေလးပဲ။ ဒါႀကီးကို မိမိလိုခ်င္သလို ပံုႀကီးခ်ဲ႕ၿပီး တစိတ္ကို တအိတ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္သြားတာမ်ဳိးလည္း ရွိတယ္။
ဒါေၾကာင့္ မီဒီယာဟာ အျဖဴေရာင္၊ သို႔ေသာ္ အဲဒီဟာကို ျပည္သူဆီကို ပို႔တဲ့အခါမွာ အေရာင္အမ်ဳိးမ်ဳိး ေျပာင္းသြားတာ အဲဒီေပးပို႔တဲ့ မီဒီယာသမားအေပၚမွာ မႈတည္တယ္။ အဲဒီေတာ့ မမွန္မကန္တဲ့ မီဒီယာမ်ဳိးေတြ ျပည္သူဆီကို ေရာက္သြားရင္ ဒါဟာ ျပည္သူေတြအတြက္ေရာ၊ တိုင္းျပည္အတြက္ေရာ၊ အဲဒီျဖစ္စဥ္အတြက္ေရာ ေကာင္းတဲ့အက်ဳိးကို မျဖစ္ေစႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အျဖဴေရာင္ျဖစ္တဲ့ ဒီမီဒီယာကို ျပည္သူေတြဆီကို ပို႔ၾကတဲ့ မီဒီယာေတြအတြက္ သူတို႔ေတြ လိုက္နာသင့္ေသာ Ethic ေတြ ရွိသင့္တယ္လို႔ က်ေနာ္ဘက္က ယူဆပါတယ္။ ဒါ မီဒီယာအေပၚမွာ က်ေနာ္တို႔ဘက္က ခံယူတဲ့ ခံယူခ်က္ပါ။ ေနာက္တခု အဆင့္တက္ၿပီးေတာ့ ဘာေၾကာင့္ ဒါကုိခင္းေနတာလည္းဆိုေတာ့ လြတ္လပ္မႈနဲ႔ တာ၀န္ယူမႈဆိုတဲ့ဟာကို က်ေနာ္သြားခ်င္လို႔ ဒါကို ရွင္းျပေနတာပါ။
ေနာက္တဆင့္က ဘာလဲဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီအေပၚမွာ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အျမင္ေပါ့။ ဒီမိုကေရစီဆိုတာဟာ လူအမ်ားရဲ႕ အက်ဳိးကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္တဲ့စနစ္၊ က်င့္စဥ္။ ဒီမိုကေရစီကို တခ်ဳိ႕က ဒါ စနစ္မဟုတ္ဘူး၊ ဒါ က်င့္စဥ္သာျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာတယ္။ က်င့္စဥ္လား၊ စနစ္လားဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္အျငင္းမပြားလိုပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီဟာ လူအမ်ားရဲ႕ အက်ဳိးကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏိုင္တဲ့စနစ္ သို႔မဟုတ္ က်င့္စဥ္အမ်ားႀကီးထဲက တစ္ခုျဖစ္တယ္လို႔ က်ေနာ္လက္ခံပါတယ္။
သို႔ေသာ္လည္းပဲ အဲဒီ ဒီမိုကေရစီရဲ႕အက်ဳိးကို ရဖို႔ဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီကို မွန္မွန္ကန္ကန္နဲ႔ အႏွစ္သာရရွိရွိ အားလံုးက က်င့္သံုးႏိုင္မွသာ အဲဒီ ဒီမိုကေရစီရဲ႕အက်ဳိးကို ရမွာ။ ဥပမာ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ ၁၉၄၈ ကေန ၁၉၆၂ ၾကား အေျခအေနကို ၾကည့္ၾကည့္ပါ။ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီကို က်င့္သံုးခဲ့တာ။ သို႔ေသာ္ ဒီမိုကေရစီကို မွန္မွန္ကန္ကန္နဲ႔ အႏွစ္သာရရွိရွိ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြကေရာ၊ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြကေရာ၊ ျပည္သူေတြကေရာ မက်င့္သံုးႏိုင္ခဲ့ၾကဘူး။ အဲဒီလို မက်င့္သံုးႏိုင္ခဲ့တဲ့အတြက္ အဲဒီ ၁၄ ႏွစ္တာ ကာလအတြင္းမွာ က်ေနာ္တို႔ဟာ ဒီမိုကေရစီကို က်င့္သံုးၾကေသာ္လည္းပဲ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အက်ဳိးေတြကို ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ရရွိခံစားရျခင္း မရွိဘူးဆိုတာ အတိတ္သမိုင္းကို ျပန္ၾကည့္ရင္ က်ေနာ္တို႔ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ကေန႔ ကမာၻ႔ဒီမိုကေရစီကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ က်င့္သံုးေနတဲ့ ႏိုင္ငံႀကီးေတြမွာ ၾကည့္ရင္လည္း ဒီသေဘာထားေလးေတြ က်ေနာ္တို႔ အမ်ားႀကီး ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ခံယူတာကေတာ့ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အက်ဳိးေက်းဇူးကို ခံစားႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီကို မွန္မွန္ကန္ကန္နဲ႔ အႏွစ္သာရရွိရွိ က်င့္သံုးႏိုင္မွပါသာ ရရွိႏိုင္မယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔က ဒီလိုပဲ ျမင္ပါတယ္။ ေကာင္းၿပီ၊ ဒါျဖင့္ရင္ အဲဒီ ဒီမိုကေရစီကို မွန္မွန္ကန္ကန္နဲ႔ အႏွစ္သာရရွိရွိ ျဖင့္ေအာင္ ဘယ္သူေတြက က်င့္သံုးမွာလဲ။ ဘယ္သူေတြက ထိန္းေက်ာင္း ဘယ္သူေတြက က်င့္သံုးမွာလဲလို႔ ေမးရင္ေတာ့ အေသးစိတ္ေျပာရရင္ေတာ့ ကေန႔ ဒီမိုကေရစီမွာ အဓိကမ႑ိဳင္ႀကီး သံုးရပ္လို႔ ေျပာတဲ့ ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္၊ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္၊ ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္မွာ ပါေနတဲ့ အမတ္ေတြေရာ၊ အဲဒီဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္ေတြေရာ ကိုယ္တိုင္က သူကိုယ္တိုင္ပဲ ဒီမိုကေရစီကို မွန္မွန္ကန္ကန္ က်င့္သံုးရမယ္။ ၿပီးရင္ တျခားအဖြဲ႔ေတြက ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈကိုလည္း မွန္မွန္ကန္ကန္ က်င့္သံုးေအာင္ကို ျပန္ထိန္းေက်ာင္းရမယ္။ အလားတူပဲ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္၊ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္၊ ေနာက္တခါ ဒါေတြပဲ လားဆိုရင္ မကဘူး။ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ ရွိတယ္၊ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ ရွိတယ္၊ သူတို႔ကိုယ္တိုင္လည္း ဒီမိုကေရစီကို မွန္မွန္ကန္ကန္ က်င့္သံုးရမယ္။ ၿပီးရင္ တျခားသူေတြ အဖြဲ႔အစည္းေတြက ဒီမိုကေရစီကို မွန္မွန္ကန္ကန္ က်င့္သံုးေအာင္ သူတို႔ကလည္း ျပန္လည္ ထိန္းေက်ာင္းေပးရမယ္။
ဒါျဖင့္ရင္ ဒါပဲလားဆို မကပါဘူး။ အဓိကအေရးႀကီးတဲ့ အင္အားစုႀကီးတခု ရွိပါေသးတယ္။ အဲဒါက ျပည္သူပါပဲ။ ဒီေန႔ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြဲ႔ စည္းပံုကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ျပည္သူတိုင္း မွန္မွန္ကန္ကန္ ဆံုးျဖတ္ေပးထားပါတယ္။ Direct ဆံုးျဖတ္တာ ရွိတယ္။ Indirect ဆံုးျဖတ္တာ ရွိတယ္။ သမၼတကို ျပည္သူက Indirect ေရြးတယ္။ ကိုယ္စားလွယ္ေတြကို ျပည္သူက Direct ေရြးတယ္။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက သမၼတကို ေရြးတယ္။ ၿပီးတဲ့အခါမွာ သမၼတရဲ႕ Nomination နဲ႔ အဲဒီလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ တရားစီစဥ္ေရး အဖြဲ႔အစည္းေတြ ခန္႔တယ္။ ျပည္သူက သမၼတကို Impeachment ျပန္လုပ္လို႔ ရတယ္။ လြတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္ေတြ Impeachment လုပ္လို႔ရတယ္။ အလားတူ ၀န္ႀကီးေတြ ဒုတိယ၀န္ႀကီးေတြကိုသူ Impeachment လုပ္လို႔ရတယ္။ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ကိုပင္လွ်င္ သူ Impeachment လုပ္လို႔ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျပည္သူဟာ တကယ့္အေရးႀကီးတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကေန႔ ျပည္သူကို က်ေနာ့္ဖက္က ေျပာေနတာပါ။ ပဥၥမ မ႑ိဳင္လို႔ ေျပာေနတာပါ။ အဲဒီေတာ့ ဒီမိုကေရစီကုိ မွန္မွန္ကန္ကန္နဲ႔ အႏွစ္သာရွိရွိ က်င့္သံုးႏိုင္ဖို႔နဲ႔ အားလံုးက က်င့္သံုးေအာင္ ျပည္သူကလည္း ထိန္းညွိရမယ္၊ သူကိုယ္တိုင္ကလည္း က်င့္သံုးရမယ္။
ကေန႔က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ ျပည္သူေတြရဲ႕ အေျခအေနကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ျပည္သူေတြမွာ အမွား အမွန္၊ အေကာင္း အဆိုး၊ အေၾကာင္း အက်ဳိးကို ေ၀ဖန္ပိုင္းျခား သံုးသပ္ႏိုင္တဲ့အား နည္းေနေသးတယ္။ က်ေနာ္ဆိုလိုတာက ၿမိဳ႕ေပၚက ျပည္သူေတြကိုပဲ ၾကည့္ေျပာတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ ေက်းလက္ေတြကို ေျပာတာပါ။ အဲဒီလိုျဖစ္တဲ့ အခါမွာက်ေတာ့ အဲဒီျပည္သူေတြေရာ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြေရာ မ႑ိဳင္သံုးရပ္ကိုေရာ ဒီမိုကေရစီကုိ မွန္မွန္ကန္ကန္နဲ႔ အႏွစ္သာရွိရွိ က်င့္သံုးေအာင္ ေစာင့္ၾကည့္ထိန္းေက်ာင္းေပးရမယ့္အဖြဲ႔က ဘယ္သူျဖစ္လာျပန္လဲ ဆိုေတာ့ စတုတၱမ႑ိဳင္ေခၚတဲ့ မီဒီယာပါပဲ။
စတုတၱမ႑ိဳင္က ဒီေလာက္ႀကီးေလးတဲ့ တာ၀န္ကို ထန္းေဆာင္မယ္၊ ၿပီးရင္အေရွ႕မွာ က်ေနာ္ေျပာခဲ့တယ္။ မီဒီယာအေပၚမွာ က်ေနာ္ရဲ႕အျမင္ကို ေျပာခဲ့တယ္။ ၿပီးရင္ အဲဒီမီဒီယာကို ဖန္တီးတဲ့သူေတြအေပၚမွာ မီဒီယာဟာ ဘယ္ေလာက္ မူတည္တယ္ဆိုတာ က်ေနာ္ေျပာခဲ့တယ္။ ေနာက္တခါ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးတဲ့ အခါမွာ မီဒီယာဘယ္ေလာက္ အေရးႀကီးလည္းဆိုတာ ေျပာခဲ့တယ္။ အဲဒီလို အင္မတန္အေရးႀကီးတဲ့ မီဒီယာဟာ သူက အဲဒီတာ၀န္ေတြကို ထန္းေဆာင္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ သူကိုယ္တိုင္ အရည္ခ်င္းရွိဖို႔လိုတယ္။ သူကိုယ္တိုင္ စတုတၱမ႑ိဳင္ ပီသဖို႔လိုတယ္။
စတုတၱမ႑ိဳင္ပီသဖို႔ဆိုရင္ ကမာၻ႔မီဒီယာကိုေတာ့ က်ေနာ္ မေျပာလိုပါဘူး၊ ျမန္မာ့မီဒီယာအေပၚမွာကိုေတာ့ က်ေနာ္အႀကံျပဳစရာရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ မီဒီယာသည္ အခ်က္ ၅ ခ်က္ကိုေတာ့ လိုက္နာသင့္ၾကတယ္လို႔ အႀကံျပဳပါတယ္။ နံပါတ္ (၁) က ဘက္မလိုက္ဖို႔၊ နံပါတ္ (၂) က ျပႆနာတရပ္ အေၾကာင္းအရာတရပ္ကို ေရးသားေဖာ္ျပတဲ့အခါမွာ ေထာင့္တေထာင့္ထဲက မေရးသားေစခ်င္ဘူး။ ေထာင့္စံုဘက္စံုကေန ေရးၿပီးေတာ့ ျပည္သူကို Awareness လုပ္ေပးေစခ်င္တယ္။ ေနာက္ နံပါတ္ (၃) က အဲဒီလို ေရးတဲ႔အခါမွာ လြတ္လပ္မႈနဲ႔ တာ၀န္ယူမႈ၊ လြတ္လပ္မႈနဲ႔ ဆင္ျခင္တံုတရား။ ဆင္ျခင္တံုတရားဆိုတာ က်ေနာ္ဘာကို ရည္ညြန္းတာလဲဆိုတာ Ethic ကို ရည္ညြန္းတာပဲ။
ေနာက္တခု နံပါတ္ (၄) က ဘာလဲဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီအရ ယံုၾကည္ခ်က္ ကိုယ့္ဟာကို ရွိႏိုင္တယ္၊ ထင္ျမင္ယူခ်က္ ရွိႏိုင္တယ္။ ဒီမိုကေရစီက ကြဲျပားမူေတြက ရွိႏိုင္တယ္။ သို႔ေသာ္ ကြဲျပားတာႀကီးပဲ သြားၾကလို႔ အလုပ္မျဖစ္ပါဘူး။ ကြဲျပားမႈၾကားကေန ညီညြတ္မႈကို ဦးတည္ၾကရမယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္သံုးထားတဲ႔ စကားေတြက Unity in Democracy ကုိေတာ့ ဦးတည္ၾကဖို႔ သင့္တယ္။ နံပါတ္ (၅) ကေတာ့ အဲလိုျဖစ္ဖို႔ဆိုရင္ Common ground ပါတယ္။ Common ground က အမွန္တရားနဲ႔ အမ်ဳိးသားေရးပဲ။ ဒါေတြဟာ ျမန္မာ့မီဒီယာေတြက ဦးတည္သင့္တဲ့အခ်က္ေတြလို႔ က်ေနာ္ ယံုၾကည္ပါတယ္။
အဲဒီလို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မွ က်ေနာ္တို႔ဟာ ဒီမိုကေရစီကုိ မွန္မွန္ကန္ကန္နဲ႔ အႏွစ္သာရွိရွိ က်င့္သံုးႏိုင္လိမ့္မယ္။ မီဒီယာအျဖဴထည္ကိုလည္းပဲ သူ႔အျဖဴထည္အတိုင္း ျပည္သူဆီကို ေပးပို႔ႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္ယံု ၾကည္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ လြတ္လပ္မႈကိုယူဖို႔ တာ၀န္ယူဖို႔က အင္မတန္အေရးႀကီးပါတယ္လို႔ က်ေနာ္ ဒီလိုဆိုလိုတာပါ။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
မူရင္းလင့္က ဒီမွာပါ။
No comments:
Post a Comment
မိမိတို႔၏အျမင္မ်ားကို လြတ္လပ္ပြင့္လင္းစြာေရးသားႏိုင္ပါသည္။
ဘမ္းမည္မဟုတ္ပါ။